Vores arbejde

Cases og inspiration


PRESSENÆVNET


Identitet, responsiv hjemmeside og sagsstyringssystem til Pressenævnet


Pressenævnet er en meget velrespekteret institution, der behandler klager over pressen.
Ønsket fra Pressenævnet var at skabe en tidssvarende online- og offline identitet på en måde, hvor troværdighed og juridisk autoritet klart skinner igennem. Samtidig skulle der bygges et nyt system til at håndtere nævnets flere tusinde historiske kendelser i forhold til juridiske- såvel som mediemæssige termer.
Ud fra Pressenævnets værdier, skabte Agilio en grafisk identitet bygget op omkring kobberstik som bærende element. Kobberstikkets bølgende streger går igen både i logo og i portrætter af nævnets medlemmer. Kobberstikket trækker en reference til grundighed og øje på detaljen. Samtidig hører kobberstikket til en af papiravisens stolteste grafiske traditioner, og referencen til mediebranchen er derfor klar.
På det tekniske område udviklede Agilio et kategoriserings- og filtreringssystem til at filtrere i de forskellige kendelsestyper og juridiske termer. Dette værktøj er offentlig tilgængelig, men er også ment som et internt arbejdsværktøj til Pressenævnets sekretariat for dramatisk at lette det statistiske arbejde i forhold til eksempelvis årsberetning.
Endvidere har vi fokuseret på at skabe en let platform til at producere indhold, både i forhold til publicering af kendelser og nyheder, men også i forhold til distribution. Vi har i den forbindelse bygget integration med Twitter, så tweets til kendelser kan skrives direkte fra CMS’et. Desuden har vi opsat automatisk udsendelse af nyhedsbreve, der bliver sendt den dag hvor Pressenævnet offentliggør nye kendelser.

Pressenævnets logo består af et stiliseret kobberstik. De mange linjer afspejler de mange hundrede medier, der er anmeldt Pressenævnet. Cirklen viser en helhed og et nøgternt overblik i mediestrømmen. Det er et temmelig stringent designsprog, der bruger det konservative på en ny og moderne måde.

Med få grafiske virkemidler, fremstår Pressenævnets medlemmer som autoriteter. For at skabe en samhørighed mellem de forskellige billeder/medlemmer, har vi valgt at tilføje den bølgede baggrund. At bringe Pressenævnets medlemmer frem, er ikke blot en grafisk og æstetisk beslutning. Vi mener, at det er afgørende at kunne sætte ansigt på de personer, der behandler klager over medierne. Det skal ikke være et ansigtsløst, bureaukratisk offentlig nævn. Det skal være et nævn af ægte mennesker. Det mener vi er lykkedes, uden at nedbryde den nødvendige grafiske autoritet.


OPINODO.COM


Markedsplads, der forbinder medier med branchen for markedsanalyse i forhold til forsyning af deltagere i onlineinterview.


»En ny undersøgelse viser …«
Hvor ofte har man ikke hørt denne sætning i medierne?
Undersøgelser er en tæt på sikker vej til at komme i medierne, men først og fremmest er det et værktøj til at måle folkestemningen – og tilpasse sine produkter, ydelser og fokus derefter.
Det eneste problem er, at det kræver en massiv volumen af velvillige individer til at svare på undersøgelser. Disse mennesker skal gerne afspejle forskellige segmenter af befolkningen.
Opinodo.com går til denne udfordring gennem på den ene side at indhente undersøgelser fra diverse analysebureauer og på den anden side indhente personer til at deltage i undersøgelserne via en stribe forskellige medier – lige fra store landsdækkende med hundredtusindvis af læsere, til små nichesider med få tusinde læsere.
Resultatet er en velfungerende markedsplads bygget i Laravel-frameworket, der håndterer en avanceret datamæssig opgave på en let måde. Her kan medierne følge deres indtægt time-for-time og udnytte en stribe forskelllige marketingværktøjer til at udbygge rekrutteringen.